Sinds 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht. Deze wet waarborgt dat alle kinderen een passende onderwijsplek krijgen, aansluitend bij hun mogelijkheden, ontwikkelbehoeften en talenten. Ook wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, blijft het uitgangspunt dat ieder kind zo veel mogelijk in het regulier onderwijs wordt ondersteund.

Wat is passend onderwijs?

Scholen hebben de verantwoordelijkheid om elke leerling die is aangemeld of ingeschreven passende ondersteuning te bieden. Als een leerling extra ondersteuning nodig heeft, kijkt de school allereerst wat er binnen de basisondersteuning mogelijk is. Dat kan bijvoorbeeld door:

  • extra instructie en begeleiding in de klas,
  • inzet van specialistische expertise binnen het schoolteam,
  • tijdelijke interventies of ondersteuningstrajecten.

Wanneer blijkt dat een leerling méér ondersteuning nodig heeft dan de school kan bieden, wordt in overleg met ouders en het schoolbestuur gekeken naar aanvullende mogelijkheden binnen het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen. Schoolbesturen hebben de plicht om voor elke leerling een passende plek te organiseren.

Hoe ziet passend onderwijs eruit op De Boomgaard?

Op De Boomgaard werken wij volgens een opbrengstgerichte en planmatige cyclus: waarnemen – begrijpen – plannen – realiseren. Dit doen we op school-, groep- en leerlingniveau.

Werkwijze in de groepen

Sinds een aantal jaar werken wij groepsplanloos, wat betekent dat we niet werken met vaste groepsplannen, maar met doelgericht en adaptief onderwijs. In iedere groep werken wij standaard op drie niveaus, zodat leerlingen instructie en verwerking krijgen die aansluit bij hun onderwijsbehoeften. Wanneer dit niet voldoende is, bieden we gerichte aanpassingen of extra interventies, altijd in overleg met ouders.

Deze aanpak is passend omdat we elke leerling onderwijs bieden op het niveau dat nodig is en behapbaar doordat we uitgaan van de overeenkomsten in onderwijsbehoeften binnen de groep.

    Expertise en ondersteuning binnen IKC De Boomgaard

    Binnen De Boomgaard hebben we veel expertise in huis die bijdraagt aan passend onderwijs: leerkrachten met specialisaties, bijvoorbeeld in taal, rekenen of gedrag. Twee intern begeleiders (IB’ers) die de ondersteuningsstructuur coördineren en leerkrachten en ouders begeleiden. Onderwijsassistenten, vooral actief in de onderbouw, waar de basis wordt gelegd voor verdere schoolontwikkeling.

    Meer informatie over onze ondersteuningsstructuur vind je in onze schoolgids onder het kopje downloads.